-Zorg van de baas: de voor- en nadelen van een baas die zich met je gezondheid
bemoeid.
-Wat houdt de baas allemaal bij? Hoe snel belt hij de arbodienst, wat zijn de
ongeschreven regels. Kun je een dagje extra uitzieken, of betaal je daar
later de rekening voor?
– Hoe zit het met dat systeem van de Hema?
[voorbeeld van een bedrijf dat heel actief achter zieke werknemers aanzit]
Linda van den Berg Arboned vl
Bedrijfsarts Willem van Rhenen, van Arboned: Volgens de wet poortwachter
moeten werkgever en werknemer binnen zes weken na de ziekmelding van de
werknemer een reintegratieplan maken voor de werknemer. DIt is de wet.
Wat werkgevers en werknemers voor die tijd doen, moeten ze zelf weten. Vroeger
waren bedrijven verplicht zich aan te sluiten bij een arbodienst, maar dat
hoeft niet meer.
In de praktijk
Willem van Rhenen, in de meeste contracten staat dat de bedrijfsarts binnen
twee a drie weken moet bellen. Bij 5000 bij Arboned aangesloten bedrijven
wordt eerder gebeld. Dat is bij 10 procent van de 50.000 bedrijven die bij
de Arbodienst in het bestand staan.
Volgens van Rhenen accepteren werkgevers over het algemeen veel te makkelijk
dat iemand ziek is en besteden ze daar meestal weinig aandacht aan. Terwijl
snel bellen en er met liefde proberen achter te komen waardoor iets komt,
weldegeljk vruchten afwerpt. Vanuit de arbodienst dat wordt meestal gezegd 1
x ziek per jaar is normaal, bij twee keer moet je gaan opletten en bij drie
keer over gaan tot actie. Ik zeg altijd: je moet bij de eerste keer al
allert zijn.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl